maanantai 31. maaliskuuta 2014

Sähköopin käsittelyä

Joo eli tänään kokoaamupäivä käytiin pientä sähköoppia muunmuassa virtapiirin toiminnasta ja kytkentäkaavioista. Tehtäviäkin oli ja yhtenä sellaisena oli tutkia että minkälainen kytkentäkaavio on jollain auton tietyllä osalla. Porukka jaettiin ryhmii ja meidän ryhmä valitsi 90 luvun lopun ford galaxyn äänitorven kytkentäkaavion tutkittavaksi.
Joo eli kuten kuvasta näkyy äänimerkki toimii releen avulla eli kun villkuviiksestä tai missä nyt se torven nappi onkaan ja siitä kun painaa nii rele kytkee virtapiirin kiinni jolloin kuuluu kauhee meteli. Kuvassa on myös sulake joka estää ylijännitteen virtapiirissä. Sulake on sen takia virtapiirissä että jos nyt jostain syystä jännite nousee nii sulake menee rikki ja se ei päästä ylijännitettä komponentteihin jotka voisivat hajota.

Käsittelimme myös että miksi yleensä autossa maadoitus on vedetty auton runkoon eikä vedelty maadoitus johtoa akulta johonkin sähkölaitteelle. Syy siihen on se että valmistuksessa säästetään rahaa ku auto toimii hyvänä runkona maadoitukselle. Myös ylimääräinen paino saadaan karsittua poies kyseisellä tavalla kun ylimääräisiä johtoja ei ole.

Kaavat joilla voidaan laskea erilaisia juttuja ovat P=U x I ja U=R x I

Sulakkeet voidaan mitoittaa laskemalla esimerkiksi jos laskettu virta on 0,83 eli 0,83 x 1,3 = 1,162 --> eli tähän valitsemme 5 ampeerin sulakkeen koska pienempiä harvemmin käytetään autoalalla. Jossain auton radiossa voi olla omia sulakkeita jotka ovat pienempiä.

Jännitemittarilla voidaan tutkia että kulkeeko jännitettä ollenkaa esimerkiksi missään virtapiirissä. Ja sen avulla voidaan myös tutkia onko maadoitusvikaa jos jokin ei toimi niin kuin sen pitäisi toimia. (Auton takavalot on hyvä esimerkki kun joskus jos niihin tulee maadoitusvikaa ne toimivat oudosti ja ne voivat välkkyä esimerkiksi vilkun mukana ja himmetä jarrutuksissa yms yms)

Ja vastusta voidaan kanssa mitata. Vastusta mittaamalla voidaan kokeila toimiiko polttimot esimerkiksi. Vastuksen mittaaminen jännitteellisestä järjestelmästä on kiellettyä.

Erilaisia polttimoita eri tarkoituksiin:
Ajovalo jollaisia on joskus ollut autoissa ja nykyäänkin joissakin vanhoissa autossa






H4 polttimo aika nykyinen vieläkin autoissa.

H3 polttimo

H7 polttimo

H1 polttimo

Pieni polttimo joita on aika usein autojen mittaristoissa ja ajotietokoneissa taustavaloina

Pieni putkilopolttimo joita on aika usein kilven valoissa.

Pieni polttimo

Vilkkupolttimo

Lasikantainen polttimo





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti