keskiviikko 9. joulukuuta 2015

Moottorin ja voimansiirron huolto ja korjaus näyttö.

Ajoneuvoksi valitsin Volkswagen Polon vm. 2002 1.2 l

Kyseisen polon huolto-ohjelma etenee näin:

-Perushuoltojen välit ovat joko 12 kuukautta tai 15 000 kilometriä, jos autoa käytetään raskaissa olosuhteissa silloin öljynvaihtoväli on 7 500 kilometriä tai 6 kuukautta.

-Vuosihuoltojen välit ovat 24 kuukautta tai 30 000 kilometriä.

-Jarrunesteen vaihto 24 kuukauden välein.

Perushuoltoon kuuluu:

-Moottoriöljyn vaihto, öljynsuodattimen vaihto.

-Jarrupalojen paksuuden tarkastus kaikista pyöristä.

-Huoltovälinäytön nollaus

-"Seuraa huolto"-tarran täyttö ja liimaus kuljettajan oven pilariin.


LongLife-huolto / vuosihuolto kuuluu:

-Moottoriöljyn vaihto, öljynsuodattimen vaihto.
-Pakoputkiston tiiveyden ja kunnon tarkastus.

-Moottorin ja moottoritilassa olevien laitteiden tiiveyden ja kunnon silmämääräinen tarkastus.

-Moniurahihnan kunnon ja kireyden tarkastus.

-Jäähdytysnesteen pakkasketävyyden tarkastus.

-Kaikkien itsediagnoosijärjestelmien vikamuistin lukeminen

-Jarrupalojen paksuuden tarkastus kaikista pyöristä.

-Jarrujärjestelmän tiiviyden ja kunnon silmämääräinen tarkastus.

-Jarrunestemäärän tarkastus.

-Ajovalojen suuntauksen tarkastus.

-Sisäilmansuodattimen vaihto.

-Käsivaihteiston ja vetopyörästön öljymäärän tarkastus.

-Alustansuojauksen kunnon silmämääräinen tarkastus.

-Vaihteiston, vetopyörästön ja nivelsuojusten kunnon ja tiiveyden tarkastus.

-Raidetangonpäiden välyksen, kiinnityksen ja suojusten tarkastus.

-Akun tarkastus.

-Renkaiden (myös vararenkaan.) kulutuspinnan ja ilmanpaineiden tarkastus.

-Ovenrajoittimien ja kiinnitystappien voitelu.

-Kaikkien valojen ja vilkkujen toiminnan tarkastus.

-Sisävalon, hansikaslokeron valon, savukkeensytyttimen, äänimerkin ja merkkivalojen toiminnan tarkastus.

-Turvatyynyjen ulkoisten vaurioiden silmämääräinen tarkastus.

-Lasinpyyhkimien ja -pesimien sekä ajovalonpesimien toiminnan tarkastus: pesunesteen lisäys.

-Pyyhkimensulkien kunnon ja lepoasennon tarkastus. Pyyhkimenvarsien asennon tarkastus.

-Huoltovälinäytön nollaus.

-"Seuraava huolto"- tarran täyttö ja liimaus kuljettajan oven pilariin.

-Koeajo, lopputarkastus.

-Moniurahihnan kunnon tarkastus.

-Ohjaustehostimen nestemäärän tarkastus.

Lisätyöt.

-60 000km välein tulpat.

Käytettävät nesteet:

-Öljyksi valikoin Mobil 1 Esp formulan 5w-30, koska huolto-ohjelmassa suosittellaan 5w-30

-Jarrunesteet Dot 4.

-Punaista jäähdytin nestettä. Koska autossa aikaisemminkin ollut.

Miksi sitten autoa pitää oikein huoltaa?

Autoa huolletaan, jotta voidaan varmistua että se kestäisi ja toimisi mahdollisimman pitkään ilman mitään ongelmia, joita voisi tapahtua jos ei autoa huolleta.

Jakoketjun vaihto.

Miksi vaihdetaan? Se vaihdetaan jos se sattuu venymään tai jos sieltä pettää jokin kiristin tai ohjain. Näin ehkäistään mahdollisuus suurempiin vahinkoihin.

-Tarvittavat osat ovat jakoketjun ketjusarja eli ketju, kiristin, ohjaimet, ketjupyörät ja tiivisteet.

-Nosturi suositeltava.

-Noudatettava valmistajan ohjeita.

Huoltoajat:

-Vuosihuolto 1,6 h

-Ketjun vaihto 2,8 h

Hinta-arvio:

-Työt 88e

-Ilmansuodatin 12,90e

-Polttoainesuodatin 9.90e

-Raitisilmansuodatin 19,90e

-Öljynsuodatin 8,90e

-Mobil 1 esp formula öljyt 39,90e

-VAG ohjaustehostin öljyt 16,90e

-3x Bocsh tulpat 6,90e = 20,70e

-Jakoketju sarja 129,90e

-Jarruneste 5,90e

Yhteensä = 352,90e.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti