torstai 10. syyskuuta 2015

Voimansiirron ihmettelyä

Terve kaikki!

Tänään opiskelimme teoriaa ja kävimme läpi erilaisten vaihdelaatikoiden kokoonpanoja ja opiskelimme myös kuinka erilaiset vaihdelaatikot toimivat ja mitenkä ne eroavat toisistansa.
Tutustuimme myös tasauspyörästön toimintaan ja pohdimme että miksi sellaistakin tarvitaan.

Tasauspyörästö

Tasauspyörästön tarkoitus on jakaa moottorin teho molemmille pyörille tasapuolisesti vaikka ne pyörisivät eri nopeudella. Tämä ei kuitenkaan aina ole mahdollista jos toinen pyörä on jään päällä ja toinen asvaltin. Silloin kaikki teho siirtyy jään päällä olevan renkaan pyörittämiseen koska kitka on pienempi kuin toisessa, joten auto jää vain sutimaan paikalleen. Ilman tasauspyörästöä autolla ajaminen olisi paljon hankalampaa koska mutkassa ajaessa molemmat renkaat pyrkii pyörimään samaa nopeutta ja silloin perä lähtee alta.



Tässä kuvassa jonkun auton perämurikka ja kuvassa näkyy myös tasauspyörästö.



 Manuaalivaihteisto eli käsivaihteisto

Manuaalivaihteistossa on kaksi akselia ja niissä on rattaita. Rattaiden yhdistelyllä saadaan eri välityksiä jotta moottorilla voidaan ajaa erilaisissa nopeuksissa moottorin optimitehoalueella.
Vaihdekeppi on kytketty vaihteensiirtäjiin joilla saadaan siirrettyä lukituskehiä jotta saadaan tarvittava vaihde silmään.
Vaihderattaita sekä siirtäjiä.

Manuaalilaatikon kytkimen puoleinen kylki.

Kuvassa manuaalivaihteiston rattaita.

Kuvassa näkyy syncro kehä sekä kehä jolla lukitaan vaihde ns. "silmään."

Tässä kuvassa näkyy etuvetoisen auton tasauspyörästö.




 Automaattivaihteisto

Automaattivaihteistot ovat hiukan erilaisia kuin manuaalivaihteistot. Perinteisessä automaattivaihteistossa moottorin tuoma voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörän avulla turbiinipyörälle, josta se siirtyy hammaspyörille.

Automaattivaihteistossa yleensä on planeettapyörästö joka koostuu ulkokehästä, aurinkopyörästä ja planeettapyöristä. Niitä lukitsemalla saadaan erilaisia välityssuhteita. Automaattivaihteisto toimii öljyllä. Öljynpaineen säätelyllä saadaan lukittua planeettapyörästön rattaita jotta välitystä saadaan vaihdettua. Nykyään automaattivaihteistoissa on yleensä kaksi erillistä planeettapyörästöä.
Kuvassa momentinmuunnin.

CVT

Eli Continuously variable transmission. CVT on vaihteistotyyppi joka on siis portaaton automaattivaihteisto ja se eroaa perinteisestä automaattivaihteistosta työntävällä metallihihnalla.
Metalli hihna siis pyörii lautasten välillä ja lautaset joko painautuu toisiinsa tai etääntyy riippuen että onko kyseessä etu vai takapään variaattori.

Robottivaihteisto

Kyseessä on periaattessa samanlainen vaihteisto kuin manuaalivaihteisto mutta vaihteenvaihto ja kytkimen käyttö on robotisoitu eli kuskin ei tarvitse vaihtaa vaihteita tai polkea kytkintä.

Kaksoiskytkentälaatikko (vag. DSG)

Kyseessä on siis automatisoitu vaihdelaatikko. Laatikko sisältää kaksi kytkintä ja meno on lähes katkotonta, koska kahdenkytkimen ansiosta vaihdetta vaihtaessa laatikossa on jo valmiiksi toinen vaihde silmässä joka nopeuttaa vaihteen vaihtoa. Mekaniikka perustuu robottivaihteistoon eli kytkintä ja vaihteenvaihtoa tekee tietokone kuskin puolesta.

Kuvassa DSG vaihteisto.














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti