torstai 9. huhtikuuta 2015

Sähköoppia oikosuluista ja virtakatkoksista

Siis oikosulku tulee silloin kun esimerkiksi joku auton +johdon suojaeristys kuluu puhki ja johdon sähköä johtava sisusta alkaa ottaan runkoon kiinni. Kun +johto alkaa ottaan runkoon kiinni niin virta kasvaa ja alkaa lämmittämään kohtaa jossa +johto ottaa runkoon kiinni. Silloin lämpöä voi kehittyä niin paljon että voi syttyä palo joka voi polttaa koko auton. Oikosulkujen ehkäisemiseksi autoissa on yleensä jokaisessa virtapiirissä sulake, joka hajoaa ennenkuin autoon tulee suurempia tuhoja. Sulakkeet siis suojaavat auton virtapiirejä. Oikosulkuja voidaan lähteä selvittämään siten että katsotaan mitkä laitteet saavat jännitteensä hajonneen sulakkeen kautta. Sulakkeen tilalle vaihdetaan lamppu ja jos se syttyy palaan niin silloin järjestelmässä on jossain oikosulku. Jos sulakkeen takana on vaikka kolme laitetta niin niistä pitää irroittaa liitin yksikerrallaan ja katsoo milloin lappu sammuu. Kun oikea laite löytyy, lähdetään seuraamaan laitteen virtajohtoja ja etsitään oikosulun aiheuttaja.

Virtakatkos taas voi tapahtua jos jonkin laitteen virtajohdossa on katkos ja katkoksen läpi ei pääse kulkemaan virtaa. Virtakatkoksia voi mitata siten että laitetaan yleismittarin jännite mittauksen puolelle ja laitetaa yleismittarin +johto akun napaa tai johonki mistä se saa sen 12v jännitettä. Sitten miinus johdon pää laitetaan aina mitattavien liittimien miinuspäihin. Siten voidaan nähdä missä kohtaa tulee virtakatkos.

Jännitehäviötä syntyy aina liitoksissa joskus voi kuitenkin käydä niin että jännitehäviötä tulee niin paljon että esimerkiksi takavalot voivat himmetä. Jännitehäviö usein johtuu siitä että jokin liitos on huonosti kiinni tai liitos on hapettunut ja virta ei kulje siitä läpi niin että lamppu voisi palaa kirkkaasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti