sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Perjantain etätehtävä 20.9.2013

Heips! Eli siis perjantain niinsanotun "vapaapäivän" kunniaksi täytyi tehdä tälläinen etätehtävä, koska autopuolen opettajat olivat kaikki jossain kokouksessa niin oppilailla oli etäpäivä eli tehtävä joka tehdään kotona ja tällä kertaa tehtävän tarkoitus oli perehtyä jarrujen toimintaan ja tehdä siitä tiivistelmä, joten tässä tämä minun tiivistelmä jarrujen toiminnasta.

Eli siis jarrrut autossa. Mikä niiden tarkoitus on? Miten jarrut toimivat ja mikä niiden mekaniikka on?

Jarrujen tarkoitus autossa on siis vauhdin pysäyttäminen tai hidastaminen kitkan avulla. Jarrujen toiminta perjaate perustuu liike-energian muuntamiseen lämpö-energiaksi kitkan avulla tietenkin.

Jarrut koostuvat erilaisista osista jotka yhdessä luovat jarrujärjestelmän jolla voidaan hidastaa vauhtia kun poljinta painetaan.

 Poljinta painaessa jarrupääsylinteri alkaa painamaan sylinterillä jarrunestettä jolloin jarrujärjestelmään alkaa kertymään painetta jopa 200bar:iin asti. Kun jarruneste paineistuu paine painuu jarruputkia pitkin jarruille joissa sylinterit alkavat painamaan joko levyä tai jos kyseessä on rumpujarru niin sylinteri alkaa painamaan jarrukenkiä jarrurumpuun.

Jarrulevyn toiminta: Jarrusylinteri alkaa painamaan jarrupaloja jarrulevyyn jolloin alkaa syntymään lämpöä kitkan ansiosta, kun liike-energia muuttuu lämpöenergiaksi. Auton vauhti siis alkaa pysähtymään kun liike-energiaa saadaan hävitettyä muuttamalla se lämpö-energiaksi.

Rumpujarrun toiminta: Jarrusylinteri alkaa painamaan jarrukenkiä jarrurumpuun jolloin syntyy kitkaa ja liike-energia muuttuu lämpö-energiaksi.

Lukkiutumaton jarrujärjestelmä eli ABS on siis järjestälmä johon on liitetty tietokone joka kerää tietoa renkaiden pyörimisnopeudesta. Kun jarrutus tapahtuu abs pyrkii pitämään renkaat lukkiutumattomana esim. Jäällä jarruttaessa hätäisesti voi huomata että jarrutus on nykivää. Nykiminen johtuu siitä että abs järjestelmä yrittää pitää renkaat pyörimässä eikä ne menisi lukkoon. Lukkiutumaton jarrujärjestelmä jarruttaa hätätilanteessa ja liukkaalla paremmin kuin lukkoon menevä jarrujärjestelmä. Lukkojarrutuksessa auton hallinta menetetään ja auto liukuu suoraan eikä sitä voi ohjata. Kun renkaat ei lukkiudu autoa voidaan ohjata jarrutustilanteessa.

Jarrusäiliön ja jarrut yhdistävän jarruputket- ja letkut joita pitkin paine kulkee jarruille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti