maanantai 30. syyskuuta 2013

Perjantai 27.9.2013 ja Moottoriajoneuvojen korjausehdot

Eli siis nyt perjantaina ryhmänohjaaja ei ollut paikalla, joten meille annettii töitä joita tänää pitää tehdä. Eli siis yksi työ oli lukea AUNE:N laatimat korjausehdot ja tiivistää se tänne blogiin, joten tässä tämä.

Eli Moottoriajoneuvojen korjausehdot tiivistettynä.

1.Korjaamon velvollisuudet

Korjaamon täytyy tehdä työt ja huollot autoihin ammattitaitoisesti ja huolellisesti noudattaen autonvalmistajien huolto-ohjeita Suomen olosuhteisiin.

Korjaamon täytyy myös tilata tai hankkia jostain huoltoon tarvittavat vara-osat ja tarvikkeet. Täytyy myös muistaa että osien pitää olla laadultaan vastaavia kuin alkuperäiset osat.

Jos asiakas tuo vara-osia korjausta varten korjaamo voi korjaamo hylätä niiden osien käytön jos ne ovat liian ala-arvoisia tai käyttökelvottomia korjauksen tekemiseen. Korjaamo ottaa vain huoltoja, joihin sillä piisaa pätevyys. Korjaamon täytyy esittää selkeästi sen erikoisosaamisesta ja valtuuksista.

Korjaamo voi myös tehdä alihankitatyönä esim. tuulilasin vaihdon tai auton korinkorjausta.

Korjaamo yrittää asiakkaalle edullisiin toimintatapoihin. Jos korjausta ei voi tehdä tai korjata vikaa niin asiasta pitää ilmoittaa asiakkaalle mahdollisimman nopeasti.

2.Työtilaus

Työtilaus tehdään aina kirjallisena paitsi jos kyseessä on vain jotain todella pieniä korjauksia. Työtilauksesta annetaan yksi kopio asiakkaalle ja yksi jätetään korjaamolle. Korjauksen jälkeen työtilaus arkistoidaan.

Asiakkaan täytyy kertoa työtilausta tehdessä aikaisemmat korjaukset ja vian korjausyritykset, jotka voivat vaikuttaa korjauksen tekemiseen. Jos korjauksen tai huollon aikana tulee muutoksia tai peruutuksia tilaukseen se täytyy merkitä työtilaukseen.

Asiakas voi peruuttaan työn ennenkuin se valmistuu tai ennenkuin se aloitetaan. Asiakasta veloitetaan kuitenkin tehdystä työstä (jos se on aloitettu) tai varaosista jotka on tilattu huoltoa varten. Peruutetun työn hinta ei saa ylittää hinta-arvioo joka on arvioitu huollon hinnaksi.

3. Vastuu autoverosta

Korjaamo ei ota vastaan korjaustyötä joka johtaa ajoneuvon uudelleen verottamiseen, paitsi jos työntilaajana ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tilaa työn.

Jos ajoneuvon osien vaihtamisesta korjaamon mukaan seuraa uudelleen veroittaminen niin asiasta pitää ilmoittaa asiakkaalle. Ajoneuvon omistajan täytyy myös ilmoittaa korjaamolle aikaisemmat osien vaihdot jotka voivat johtaa uudelleen veroitukseen.

Jos korjauksen yhteydessä vaihdetaan niin paljon osia, että ajoneuvo joudutaan veroittamaan osien vaihdon johdosta niin se tulee veroittaa autoverolain 3§:ssä merkityllä tavalla. Ajoneuvon verovelvollinen henkilö on korjauksen tilannut ajoneuvon omistaja.

4.Hintatiedot

Korjaamon erilaisien töiden hinnasto pitää olla näkyvillä asiakastiloissa hintamerkintäasetuksen (359/99)
edellyttämällä tavalla. Esillä oleva hinta voi olla kiinteä, arvioitu tai enimmäishinta mitä huollosta tai korjauksesta pyydetään. Hintaan kuuluu siis koko korjaustyö vara-osineen.

15 prosenttia on maksimi sille, jonka verran hinta-arvio saa ylittää ellei se ole ollut voimassa yli kuukauden ja että muusta ei ole sovittu. Jos autoa tutkiessa löytyy muuta vikaa ja se tarvitsee korjausta silloin hinta-arvio ei sido korjaamoa ja uudesta hinnasta pitää sopia asiakkaan kanssa jos vikaa aletaan korjaamaan.

Jos enimmäishinta sovitaan korjaustyölle sitä ei saa ylittää.

Ja kiinteää hintaa ei saa ylittää, ellei löydy jotain vikaa mikä pitää korjata tai tehdään jotain muita lisätöitä, toki asiakkaan luvalla vain.

5.Lisätyöt

Kun korjausta tehdään ja jos ilmenee jotain vikaa ja se vaatii lisätöitä niin asiakkaalta pitää pyytää lupa. Lupaa tiedusteltatessa pitää ilmoittaa, että aiheuttaako lisätöiden siirtäminen vaaraa asiakkaan omaisuudelle tai terveydelle.

Jos asiakasta ei saada kiinni kuukauden sisään, saa korjaamo tehdä erilaisia pieniä korjauksia ja töitä 100euron edestä, ellei ole sovittu kiinteää hintaa. Sitä ei saa ylittää.

6.Maksuehdot

Lasku maksetaan käteisellä ellei muuten ole sovittu työtilausta tehdessä.

Korjaamo perii viivästyskorkoa jos maksu myöhästyy (korkolain (633/82) mukaisesti). korjaamon ei tarvitse luovuttaa työn kohdetta jos maksua ei ole maksettu. Jos asiakkaalla on vakuus hän voi saada työn kohteen itselleen. Jos asiakas ei voi lunastaa työn kohdetta, voi korjaamo myydä työnkohteen noudattamalla lakia.

Jos laskussa on virhe, ei asiakkaan tarvitse maksaa sitä silloin. Asiakas maksaa korjauksen silloin kun maksu on korjattu.

7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset.

Kun korjataan vakuutusyhtiön laskuun tehtäviä korjauksia, korjaamo ja vakuutusyhtiö laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä, ellei muuta sovita. Kulkupeliin tehdään vahinkotarkistus vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi. Jos vakuutusyhtiöltä saadaan laskutuslupa niin vakuutusyhtiö maksaa korjauksen ja jos ajoneuvo on kolaroitu kaskolla niin asiakas maksaa omavastuun. Vakuutusyhtiö voi myöhemmin laskuttaa korjauksen asiakkaalta jos huomataan että kyseessä on ollut vakuutuspetos.

8. Työn valmistuminen

Työ tehdään tietenkin sovitussa ajassa, jos työ myöhästyy niin asiasta ilmoitetaan asiakkaalle ja asiakkaan pitää antaa tarpeeksi aikaa korjauksen suorittamiseen.

Jos työaikoja ei ole sovittu. Tehdään työt laadukkaasti ja laajuuden nähden sopivassa ajassa.

9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen.

Työ vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukioloaikoina. Jos ajoneuvo luovutetaan korjaamon ulkopuolella ja aukioloaikojen ulkopuolisena aikana tällöin vastuu on asiakkaalla.

Korjaamo vastaa työkohteen säilytyksestä ehjänä ja jos jotain hajoaa niin se korjataan tai jos likaantuu niin pestään.

Jos autoa ei haeta 4 vuorokauden jälkeen asiakkaalle ilmoitetusta valmiista huollosta/korjauksesta, niin korjaamolla on oikeus siirtää auto korjaamoalueen ulkopuolelle ellei toisin ole sovittu. Jos autoa joudutaan säilyttää pidempään kuin 4 vuorokautta on korjaamolla oikeus pyytää säilytyksestä rahaa.

10. Takuu

Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, antaa korjaamo työstään takuun, joka on voimassa työn valmistumispäivästä lukien kuusi kuukautta tai 15.000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan. Takuu koskee myös korjaamon käyttämän alihankkijan työtä ja tämän hankkimia varaosia ja tarvikkeita. Korjaamo sitoutuu takuun voimassaoloaikana omalla kustannuksellaan korjaamaan työssään, hankkimissaan varaosissa ja tarvikkeissa ilmenevät virheet.
Takuu ei kata säätöjä eikä työn kohteen normaalia kulumista. Takuu ei kata myöskään asiakkaan hankkimia varaosia niiden asennusta lukuun ottamatta eikä väliaikaista korjausta, joka tehdään asiakkaan vaatimuksesta hyvää korjaustapaa noudattamatta.
Takuu ei ole voimassa, jos korjaamo saattaa todennäköiseksi, että virhe johtuu asiakkaan puolella olevasta syystä, kuten ajoneuvon tai muun työnkohteen vääränlaisesta käsittelystä, tapaturmasta tai ulkopuolisen aiheuttamasta vauriosta, taikka siitä, että asiakas on laiminlyönyt ajoneuvon asianmukaisen hoidon ja huoltamisen.
Takuuehdoilla ei rajoiteta asiakkaalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvaa oikeutta vedota korjauksessa olevaan virheeseen.
11.
Maalaustyössä takuu on 12 kuukautta maalauksen valmistumisen jälkeen, ellei toisin ole ilmoitettu. 10 kohdan takuuehdit koskevat myös maalausta.

Maalaustakuu ei kata vaurioita, jotka johtuvat:
1.  ulkoisista vahingoista, kuten esim. kiveniskuista, ilman epäpuhtauksista tai muista vastaavista syistä,
2. korin osien liitoskohtien välistä alkaneesta ruostumisesta, jota ei ole liitoskohtia avaamatta mahdollista todeta,
3. ajoneuvon osiin aikaisemmin tehdyistä korjaus- ja maalaustöistä, jotka on tehty sellaisia menetelmiä käyttäen, jotka ovat vahingoittaneet maalausta ja joita ei maalauksen aikana ole voitu havaita.
Korjaamo voi rajoittaa:
1. takuuta maalauksissa, joissa asiakas on tehnyt pohjustustyöt, toimittanut omat maalausmateriaalit tai asettanut maalaamolle tämän normaaleista työmenetelmistä poikkeavia vaatimuksia,
2. takuuta maalauksissa pintoihin, joissa on ruoste- tai muita vastaavia syöpymisvaurioita.
3. takuuta maalauksissa, jotka tehdään muovi- ja kumiosiin, joiden materiaalia se ei voi kohtuudella tunnistaa.
Korjaamo ilmoittaa asiakkaalle asettamistaan rajoituksista työtilausta tehtäessä tai viimeistään rajoituksen aiheen ilmetessä.
12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen.
Jos asiakas huomaa virheen joka on tapahtunut huollossa niin asiakkaan täytyy vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluttua siittä kun virhe on havaittu tai silloin kun se olisi pitäny havaita.

Korjaamolla on oikeus oikaista virhe omalla kustannuksella, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen.

Korjaamo ei ole velvollinen tekemään oikaisua virheeseen jos asiakas vaatii liian suuria reklamaatioita tai suurta haittaa.

13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta.

Jos korjaustyö on tehty virheellisesti, asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta välittömästä vahingosta. Korjaamo ei ole vastuussa viivästyksen aiheuttamista vahingosta, jos viivästys aiheutuu korjaamosta riippumattomasta syystä kuten varaosinen vaikeasta saannista tai sähkökatkoksesta.

14. Erimielisyyksien ratkaiseminen

Jos erimielisyyksiä ei ratkaista viedään asiat eteenpäin oikeuden eteen ratkaistaviksi.






http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/sopimusehdot/vakiosopimusehdot/moottoriajoneuvojen-korjausehdot/






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti